Devianța reprezintă
orice comportament care violează normele sociale și este de obicei suficient de
severă pentru a asigura dezaprobarea majorității societății. Devianța poate fi
de natură infracțională sau non-infracțională. Disciplina sociologică care se
ocupă cu studiul infracționalității este criminologia. Comportamente deviante
pot fi considerate: alcoolismul, pariatul excesiv, nuditatea în locuri publice,
jocul cu focul, furtul, minciuna, refuzul de se spăla, apelarea la prostituate,
travestismul, etc.
Conceptul devianței
este unul complex deoarece normele pot varia în mod considerabil între grupuri,
timpuri, locuri. Altfel spus, ceea ce un grup consideră acceptabil, un alt grup
poate percepe ca fiind deviant.
Există un număr de
teorii legate de devianță și criminologie. Patru dintre ele sunt cele mai
cunoscute:
· Teoria anomiei
· Teoria controlului social
· Teoria etichetării sociale
Teoria asocierilor diferențiale. Edward Sutherland a propus conceptul de asociere
diferențială pentru a explica modul în care oamenii învață devianța. Astfel,
conform teoriei lui, mediul joacă un rol major în deciderea normelor pe care
oamenii învață să le violeze. Oamenii dintr-un grup de referință oferă norme de
conformitate și devianță, influențând semnificativ modul în care oamenii
privesc lumea și modul în care reacționează. Oamenii învață norme și de la
agenți de socializare: părinți, profesori, familie, prieteni, colegi și media.
Astfel, oamenii învață comportamentul infracțional, la fel ca și celelalte
comportamente, din interacțiunile cu ceilalți.
Criticii teoriei afirmă că terminologia acesteia este vagă și nu aderă
la metodele de studiu ale științelor sociale și nu are validitate empirică.
Teoria anomiei. Anomia se referă la confuzia apărută atunci când normele
sociale intră în conflict sau nu există. În anii ’60, Robert Merton a folosit acest termen pentru a descrie
diferențele dintre scopurile acceptate social și mijloacele disponibile pentru
a atinge aceste scopuri. Merton afirma, de exemplu, că obținerea bunăstării
este un scop major pentru americani dar nu toți americanii dispun de mijloace
pentru a atinge acest scop, în special membrii minorităților și grupurile
dezavantajate. Cei care nu reușesc să se îmbogățească experimentează anomia
deoarece un obstacol le oprește drumul către un scop acceptat social. Când
acest lucru se întâmplă, acești indivizi pot apela la comportamente deviante
pentru a-și atinge scopurile, a se răzbuna pe societate sau pentru a-și impune
punctul de vedere. Teoria anomiei a fost criticată ca fiind prea generală.
Criticii afirmă că teoria duce lipsă de afirmații privind procesul de învățare
deviantă, incluzând motivatorii interni pentru devianță.
Teoria controlului social. Conform teoriei lui Walter Reckless, atât controlul
intern cât și ce extern sunt eficiente împotriva devianței. Oamenii își pot
dori să se comporte într-un mod deviant câteodată dar majoritatea nu o fac.
Aceștia au diferite restrângeri: control intern cum ar fi conștiința, valorile,
integritatea, moralitatea, dorința de a fi o persoană bună sau control extern
cum ar fi poliția, familia, prietenii, autorități religioase. Travis Hirschi
spunea că aceste forme de control intern și extern formează autocontrolul unei
persoane care ajută la prevenirea actelor care încalcă normele sociale. Cheia
pentru dezvoltarea autocontrolului este socializarea corectă, special în
copilăria mică. Copiii cărora le lipsește acest autocontrol pot ajunge să
comită infracțiuni și alte cmportamente deviante atunci când vor crește.
Criticii afirmă că această teorie nu explică aproape deloc cauzele devianței.
Teoria etichetării sociale se referă la
înțelesurile pe care oamenii le derivă din etichetările, simbolurile, acțiunile
și reacțiile altor persoane. Această teorie afirmă că anumite comportamente
sunt deviante doar în condiția în care societatea le etichetează ca fiind
deviante.. Astfel, membrii conformiști ai societății care interpretează anumite
comportamente ca fiind deviante, atașând apoi această etichetă indivizilor,
determină distincția dintre devianță și non-devianță. Indivizi puternici în
societate- politicieni, judecători, ofițeri de poliție, doctori, etc.- de
obicei impun etichetele cele mai semnificative. Persoanele etichetate pot
include: dependenți de droguri, alcoolici, criminali, delincvenți, prostituate,
oameni care suferă de retard, pacienți psihiatrici etc. Consecințele
etichetării pot fi semnificative: studiile arată că cei care sunt catalogați
într-un mod negativ au o stimă de sine scăzută, se resping și se pot comporta
mai deviant. William Chambliss a realizat un studiu privind efectele
etichetării (1973). Cele două grupuri incluse erau constituite din bărbați,
caucazieni, elevi la liceu, implicați frecvent în acte de furt, vandalism,
consum de alcool și chiul. Un grup, denumit „Sfinții” era format din băieți din
familii bune, cu o reputație bună și note mari. Aceștia aveau grijă să nu fie
prinși atunci când încalcă legea. Celălalt grup, „Huliganii” era format din
băieți din familii cu un statut socio-economic mai scăzut, cu reputații proaste
și note mici. De asemenea aceștia nu erau prudenți astfel încât să nu fie
prinși. Poliția nu aresta niciodată membrii primului grup, în timp ce membrii
celui de-al doilea grup aveau deseori confruntări cu poliția. Criticii acestei teorii indică faptul că se
aplică doar unui număr mic de persoane deviante, deoarece aceștia sunt prinși
și etichetați. O altă critică adusă se referă la neclaritatea conceptelor
folosite, fiind astfel dificil de testat științific.(Sursa)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu