Mare parte din
munca necesară într-o clasă constă în a oferi studenților spațiul, abilitățile
și materialele pentru a explica cine sunt și ce știu. Ideea că studenții învață
de la profesori poate fi de multe ori incorectă: învățarea depinde foarte mult
de accesul studentului la propria capacitate de a se învăța pe sine. Rolul
profesorului ar putea fi văzut deci în a le oferi libertatea să învețe, să își
cultive creativitatea și în a crea o atmosferă care promovează încrederea în
capacitatea lor de a învăța.
Nell Irvin Painter |
Un exemplu în acest
sens este povestea unei tinere studente la Princeton. Ajunsă acolo în primul
an, aceasta se simțea mai slab pregătită decât colegii ei și luase în
considerare posibilitatea de a renunța la facultate. Motivul pentru care acest
lucru nu s-a întâmplat a fost un simplu gest realizat de un profesor foarte
bun, Nell Irvin Painter. Aceasta și-a început cursul nu prin a-și arăta
cunoștințele superioare stabilindu-și astfel poziția de putere în cadrul orelor
ci prin a le sugera elevilor ca înainte de a discuta pe tema unei cărți, cu
toții, împreună, să învețe cuvintele dificile din acea carte, asigurând astfel
că toții studenții vor avea un limbaj comun. Astfel, Painter a plecat de la
prezumția că nu poate ști cu siguranță ce cunosc și ce nu cunosc studenții ei
și că cea mai bună strategie este să încerce să îi aducă pe aceștia la un
limbaj comun.
D.W. Winnicott este
faimos pentru teoria relațiilor obiectuale și pentru munca sa cu adolescenții
cu probleme însă acesta a vorbit și despre creativitate care, după cum afirma,
face ca viața să merite trăită.
În contrast cu asta (creativitatea) este o relaționare cu realitatea de tipul conformismului. Conformismul aduce cu sine un simț al inutilității pentru individ și este asociat cu ideea că nimic nu contează și că viața nu merită trăită.
Acest pasaj este
relevant întrucât predatul este, într-o oarecare măsură, un exercițiu de
obținere a conformismului. Profesorii creează liste de obiective, insistă ca
studenții să fie într-un anumit loc la un anumit moment și să rămână acolo până
când le este permis să plece, acordă note în speranța că anumite lucruri vor fi
realizate până la un termen limită și având o anumită calitate, creează rubrici
astfel încât toată lumea să primească o notă care să adere la un set similar de
standarde, fără a lua în considerare interesele studenților. Și totuși,
procedând în acest mod, se asigură că studenții au învățat cu adevărat ceea ce
le-a fost predat? Sau, și mai important, conștientizează ei modul în care ceea
ce învață le este necesar în realitate? O serie de studii sugerează că deseori
răspunsul este nu.
Winnicott sugerează
ca modelul de învățământ profesor-»student-»angajator
să fie înlocuit cu un model pedagogic în care profesorul
oferă materialele și apoi asistă studentul în înțelegerea a ceea ce
cunoaște deja. Obiectivul dorit ar fi creșterea capacității de a trece de la
dependență la autonomie, într-o atmosferă de respect și afecțiune. Astfel
schema ar deveni:
(Profesor «-»student)= învățământ-»creativitate/societate/cultură
În următorul citat
de Winnicott, psihoterapia a fost înlocuită cu predatul iar pacientul cu
studentul:
D.W. Winnicott |
Predatul nu înseamnă să realizezi interpretări apte și inteligente; înseamnă să dai înapoi ceea ce studentul aduce cu sine... dacă realizez asta destul de bine, atunci el își va găsi propriul sine și va putea să existe și să se simtă real. Să te simți real înseamnă mai mult decât să exiști, înseamnă să găsești o modalitate de a exista ca tine însuți și să ai un sine în care să te poți retrage pentru a te relaxa.
Plasarea
creativității studenților în centrul strategiei pedagogice revelează ariditatea
intelectuală a politicilor curente de educație din multe instituții de elită
precum și din instituții publice, care sunt de fapt strategii de a forma
muncitori competenți și docili când de fapt ar trebui să ajute la formarea unor
cetățeni conectați la propria umanitate.
*Nell Irvin Painter
(n. 1942) este un istoric american.
*Donald WoodsWinnicott (1896-1971) a fost un pediatru și psihanalist englez care a avut
influențe semnificative în ceea ce privește teoria relațiilor obiectuale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu