duminică, 1 septembrie 2013

Mirosul și personalitatea.

Mirosul este un simț important în interacțiunile sociale iar recent s-a descoperit că acesta poate oferi chiar  informații cu privire la anumite trăsături de personalitate. Astfel, într-un studiu realizat recent (Assessing Personality Using Body Odor: Differences Between Children and Adults- aprilie 2013), A. Sorokowska susține că mirosul suplimentează informațiile oferite de văz și auz, contribuind la prima impresie cu privire la anumite trăsături de personalitate.
Mirosul reprezintă o variabilă importantă în interacțiunile umane. Există studii care au demonstrat faptul că mirosul unei persoane este implicat în alegerea unui partener ( de exemplu, oferind informații cu privire la compatibilitatea genetică) sau la formarea atașamentului inițial în relația mamă-copil. De asemenea, poate indica nivelul de fertiliate al unei femei sau permite recunoașterea individuală. Mai nou, se pare că mirosul ne poate ajuta la obținerea de informații cu privire la anumite trăsături de personalitate: nevrotism, dominanță și extraversie.  Există anumiți factori care influențează mirosul corporal dar și trăsăturile de personalitate menționate mai sus.
Rezultatele studiului menționat au arătat că atât copiii cât și adulții pot evalua nevrotismul după miros. În rândul adulților s-a descoperit de asemenea o corelație pozitivă între dominanța auto-evaluată și modul în care suntem percepuți de ceilalți, pe baza mirosului.Copiii nu au reușit să evalueze corect această trăsătură în funcție de miros. Nu a fost găsită nicio corelație între miros și extraversie.

Deși insuficient studiată, acest studiu reprezintă o dovadă în sprijinul ideii că mirosul corporal poate oferi informații importante cu privire la trăsăturile de personalitate și că mirosul poate contribui la acuratețea primelor impresii alături de văz și auz.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu