sâmbătă, 14 septembrie 2013

Teorii ale comportamentului infracțional - Partea a II-a: Teorii psiho-sociale

A doua categorie de teorii ce își propun să explice comportamentul infracțional este reprezentată de teoriile psiho-sociale. Acestea susţin că achiziţiile rezultate în procesul interacţiunii şi învăţării psiho sociale sunt principalele cauze, explicaţii ale infracţionalităţii. Tendinţa unor persoane de a devia în plan comportamental este relativ generală şi constantă, astfel că acestea se vor comporta în mod frecvent antisocial dacă ele nu sunt formate şi susţinute în a evita această tendinţă. Conform acestor teorii comportamentul infracţional este învăţat prin interacţiunea dintre persoană şi ambianţă. Învăţarea ar include tehnicile comiterii actelor criminale, motivele, trebuinţele, raţionalizările şi atitudinile favorabile comiterii infracţiunii.
Teoria asocierilor diferențiale
Această teorie aparţine sociologului american, criminolog Edwin Sutherland (1966), profesor la Universitatea din Indiana. Ulterior, ea a fost mult dezvoltată şi modificată. O ultimă variantă cu acelaşi titlu a fost publicată în anul 1955 sub îngrijirea colaboratorului principal al lui Sutherland, Donald R.Cressey. Sutherland formulează teoria asocierilor diferenţiale care i-a adus celebritatea. Sutherland constată că există două tipuri de explicaţii ştiinţifice ale fenomenului criminal: fie în funcţie de elementele care intră în joc în momentul în care infracţiunea este comisă, fie în funcţie de elementele care şi-au exercitat influenţa anterior, mai ales în viaţa infractorului. În primul caz, explicaţia poate fi calificată situaţională sau dinamică; în al doilea caz, istorică sau genetică. Explicaţia actului criminal în viziunea lui Sutherland presupune următoarele coordonate:
a)comportamentul criminal se învăţă ca oricare alt comportament;
b)învăţarea comportamentului infracţional are loc printr-un proces complex de interacţiune şi  comunicare directă cu alte persoane;
c)învăţarea are loc mai ales în interiorul unui grup restrâns de persoane;
d)procesul de învăţare presupune: asimilarea tehnicilor de comitere a infracţiunilor, orientarea motivelor, a tendinţelor impulsive, a raţionamentelor şi atitudinilor care conduc şi întreţin violenţa;
e)orientarea motivelor şi a tendinţelor impulsive este în funcţie de interpretarea favorabilă sau defavorabilă a dispoziţiilor legale;
f)un individ devine criminal dacă interpretările defavorabile respectului legii domină interpretările favorabile; “acesta constituie principiul asocierilor diferenţiale”…; “cei care devin criminali o fac pentru că sunt în contact direct cu modelele criminale şi mai puţin cu cele anticriminale”;
g)asocierile diferenţiale pot varia în privinţa duratei, frecvenţei, intensităţii etc.
h)formaţia criminală prin asociaţie nu se dobândeşte doar prin imitaţie;
i)comportamentul criminal este expresia unui ansamblu de trebuinţe şi valori, dar nu se explică prin acestea (hoţul fură în general pentru a avea bani, dar tot pentru bani muncesc şi oamenii cinstiţi). Acest mecanism explică fenomenul criminal la nivel individual. Rata criminalităţii este expresia unei organizări diferenţiale a grupului.
Teoria conflictelor de culturi
Teoria conflictelor de culturi, aparţine criminologului american Thorsten Sellin (1960), profesor al Universităţii din Pennsylvania şi timp de mai mulţi ani, Preşedinte al Societăţii Internaţionale de Criminologie. Prin termenul "cultură" autorul desemnează totalitatea ideilor,  instituţiilor şi produselor muncii care aplicate la grupuri determinate de fiinţe umane, permite a se vorbi despre regiuni culturale, despre tipuri de cultură, despre cultură naţională şi aşa mai departe. În acest sens orice tip de populaţie posedă o cultură. Prin “conflict cultural”, autorul desemnează lupta între valori morale sau norme de conduită opuse aflate în dezacord. La rândul lor, normele de conduită înseamnă reguli exprimate sau implicite, pe care o persoană le urmează atunci când se găseşte într-o situaţie care impune o acţiune sau un răspuns din partea sa. Codul moral al persoanei depinde de normele pe care le-a trăit ca membru al unor diverse grupuri sociale. Fiecare grup are propriile norme de conduită care se impun a fi respectate. În lumea modernă, persoana se găseşte din ce în ce mai des în contact cu valori şi norme diferite. Diferenţele etnice, sociale, de vârstă, profesionale, religioase etc. antrenează diferenţe de reguli şi valori morale. În aceste condiţii apar inevitabil situaţii în care persoana, supunându-se unei norme acceptate de grupul din care face parte, riscă să încalce o alta aparţinând altui grup cu care intră în contact.
Teoria conflictelor de culturi nu poate fi însă decât o explicaţie parţială a fenomenului criminal. Ea poate fi considerată ca o formă particulară de manifestare a teoriei asocierilor diferenţiale aşa cum de altfel o considera Sutherland.
Teoria anomiei
Conceptul de “anomie” a fost introdus de sociologul american Robert K.Merton în anul 1938 odată cu lucrarea “Structura socială şi anomia”, în scopul explicării, cu ajutorul său, a comportamentului infracţional. Anomia este concepută de Merton ca o stare socială de absenţă ori de slăbire a normei, ceea ce duce la o lipsă de coeziune între membrii comunităţii. În explicarea stării de anomie, autorul utilizează două concepte: cel de cultură şi cel de organizare socială. Prin cultură se înţelege ansamblul valorilor ce guvernează conduita indivizilor în societate şi desemnează scopurile spre care aceştia trebuie să tindă. Organizarea socială reprezintă ansamblul de norme şi instituţii care reglementează accesul la cultură şi indică mijloacele autorizate pentru atingerea scopurilor. Starea de anomie se instalează atunci când există un decalaj prea mare între scopurile propuse şi mijloacele legitime, accesibile pentru anumite categorii sociale. Astfel, în societate există un permanent conflict între posibilităţile formal recunoscute de lege, de realizare de către persoană a scopurilor sale materiale şi spirituale, pe de o parte, şi posibilităţile efective reale, de atingere a acestor scopuri, posibilităţi care sunt foarte limitate. Aceste categorii defavorizate recurg la mijloace ilegale, la criminalitate, pentru satisfacerea scopurilor propuse de cultura ambiantă.
Teoria interacționismului social
Teoria interacţionismului social sau teoria stigmatizării are ca promotori pe H.S.Becker (1985), F.Tannenbauman, E.Lemert etc. şi încearcă să dea o nouă explicaţie fenomenului criminal. Conform teoriei interacţionismului social, fenomenul criminalitaţii este rezultatul interacţiunii dintre două categorii de factori sociali: activitatea nonconformistă a unor persoane, pe de o parte, şi activitatea grupurilor sociale dominante, pe de altă parte, care reacţionează, atribuindu-le celor din prima categorie pecetea comportamentului infracţional şi, totodată, îi stigmatizează ca infractori. Ca o consecinţă a acestor operaţii de “denumire” sau “etichetare”, indivizii în cauză sunt marginalizaţi, fiind respinşi în exteriorul grupului social. Ca urmare a acestei reacţii sociale şi a stigmatizării, la persoanele în cauză apare o contrareacţie de natură psihică, o rezistenţă, care le determină să-şi asume rolul atribuit, cel de infractori.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu